Se vznikem samostatného českého státu v roce 1918 vznikla i Národní banka československá. V té době začíná významná ražba tzv. pamětních mincí a medailí z čistého zlata a stříbra a sběratelský investiční zájem. Nový československý stát měl od samého počátku své existence štěstí na výrazné na výrazné umělecké osobnosti, které byly ochotny podílet se na přípravě nejen nových oběžných mincí, ale i výročních a slavnostních ražeb československých pamětních mincí.
Doba byla příznivě nakloněna slavnostním událostem. Tou největší byla dostavba katedrály svatého Víta u příležitosti svatováclavského milénia a její slavnostní vysvěcení roku 1929. Byli to všechno výtvarníci nejen českého významu ale přímo mezinárodní zástupci československé výtvarné školy. Díky nim se právě stříbrné a zlaté ražby československých mincí staly fenoménem, který byl v plné šíři obnoven i po druhé světové válce.
Z osobností je potřeba zmínit aspoň tyto jména. Alfons Mucha, Otakar Španiel, Maxmilián Švabinský, Otto Guttfreund, František Kysela, Karel Svolinský a nemůžeme nejmenovat otce české secesní plakety jenž se už této doby nedožil, ale sloužil jako inspirace mladých umělců – Stanislav Sucharda, předseda spolku výtvarných umělců – Mánes. Tito výtvarníci vytvořili řadu návrhů československých pamětních mincí i platidel, které z výtvarného hlediska neměli v Evropě obdobu. Na jejich práci pak navázali další generace umělců včetně vynikajících tvůrců současnosti.
Stříbrné československé pamětní mince po roce 1945
Zejména po roce 1948 dochází k novému uspořádání měnových poměrů československé mince a jejich řízení na základě principů socializace peněžnictví. V roce 1953 byla vyhlášena měnová reforma v poměru 1:5 a 1:50 pro občany, kteří někoho zaměstnávali. Bylo to důsledné vytvoření socialistického peněžnictví v systému direktivního centrálního plánování.
K historickému zlomu v politickém, hospodářském a kulturním životě národa došlo v roce 1989. Základ současné soustavy oběžných mincí České republiky byl položen roku 1992, kdy bylo vyzváno šest účastníků soutěže na návrh nové české mince. Za nejlepší označili experti návrh akad. Sochařky Jarmily Truchlíkové-Spěvákové. Po této době opět nastává masivní tvorba a umělecké ražby zaznamenávají novou renesanci, jež je dána tím, že je zrušen státní monopol na umělecké ražby pamětních medailí.